بازدید: 156 بازدید
قصه های خوب برای بچه های خوب

قصه های خوب برای بچه های خوب

قصه های خوب برای بچه های خوب مجموعه کتابی است نوشته مهدی آذر یزدی که در آن داستان‌های کهن را برای کودکان و به زبان کودکانه بازنویسی کرده ‌است. او اولین نویسنده‌ای است که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد. به همین دلیل است که عنوان «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را به او داده‌اند. وی اولین کتاب از مجموعهٔ ۸ جلدی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را در سال ۱۳۳۵ توسط مؤسسه انتشاراتی امیرکبیر منتشر کرد. او برای این اثر در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۷ میلادی)، برنده جایزه یونسکو شد و سال ۱۳۴۵ جایزه سلطنتی کتاب سال را از آن خود کرد. برخی از کتاب‌های این مجموعه از سوی شورای کتاب کودک به عنوان کتاب برگزیده سال پذیرفته شده‌اند. این اثر به زبان اسپانیایی، ارمنی، چینی و روسی ترجمه شده ‌است.

مجموعه ۸ جلدی

جلد ۱ – قصه‌های کلیله و دمنه

این کتاب دارای بیست و پنج قصه است که از کلیله و دمنه انتخاب شده.و از اصل آن ساده تر نوشته شده است.کلیله و دمنه نام کتاب معروفی است که اصل ان تقریبا دوهزار سال پیش به زبان هندی نوشته.و بعد در زمان انوشیروان به دستور این پادشاه از زبان هندی به پهلوی و بعد به زبان عربی و پانصد سال بعد به زبان فارسی درآمده است.
مقصود نویسنده کتاب کلیله و دمنه این بوده که در میان قصه ها و حکایت ها دستورهای اخلاقی و رازهای زندگی خوب را بگنجاند.بیشتر قصه های کتاب از زبان حیوانات ساخته شده و دو کلمه #کلیله_و_دمنه هم نام دو شغال است.که حکایت های کتاب از قول انها گفته شده است…

جلد ۲ – قصه‌های مرزبان نامه

این کتاب دارای بیست و یک قصه است.کتاب مرزبان نامه یکی از کتابهای بسیار مهم و معروف در زبان فارسی است.و از دو جهت اهمیت دارد:مطالبی که نموداری از آن در قصه ها می بینیم.و دیگر جهت انشاء آن که از اثار استادانه ادبی است.
نویسنده کتاب مرزبان نامه پسر رستم پسر شروین از شاهزادگان طبرستان در قرن چهارم هجری است……

جلد ۳ – قصه‌های سندبادنامه و قابوسنامه

سندبادنامه کتابی است داستانی که به زبان هندی قدیم نوشته.و بعدها به فارسی ترجمه شده است.انشاء قدیمی بسیار مشکل و وجود بیشتر قصه های بد در این کتاب.چرا که نویسنده شخص بدبین و کج خیالی بوده.و از افسانه های مزخرف بسیار است کرده است.به همین دلیل فقط داستانهای خوب و سودمند از کتاب انتخاب شده است.
قابوسنامه کتابی است در تربیت و انشاء اصلی بسیار ساده تر و روانتر و خوبتر است.نویسنده کتاب یکی از پادشاهان قرن پنجم هجری به نام کیکاوس پسر اسکندر پسر……….که برای نصحیت فرزندش نوشته است…

جلد ۴ – قصه‌های مثنوی

این کتاب شامل بیست و چهار قصه ی برگزیده و نوساخته از کتاب مثنوی مولوی است. مثنوی مولوی یک از بهترین آثار ادبی فارسی است.که در دنیا نظیر و مانند ندارد‌.

جلد ۵ – قصه‌های قرآن

قرآن کریم قصه نیست، ولی چون برخی از احوال پیغمبران و سرگذشت دیگران از خوبان و بدان در ضمن آیات قرآن امده است وقتی این داستانها را جمع آوری می کنند آنها را قصه های قرآنی می نامند.یعنی قصه هایی که در قرآن به آنها اشاره شده است.
این کتاب دارای تمام قصه های قرآنی نیست.بلکه شامل قصه های قرآنی مشهورتر است.همچنین قصه ها کلمه به کلمه با آنچه در قرآن و تفسیرها هست.یکسان نیست.بلکه بعضی قسمت ها کوتاهتر و بعضی دیگر مفصلتر نوشته شده.و بیشتر به روش قصه گویی نزدیک است.بنابراین نامیدن این کتاب به قصه های قرآن فقط برای توجه داشتن خوانندگان به #ریشه قصه ها در قرآن است و بس.

جلد ۶ – قصه‌های شیخ عطار

این کتاب از مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب دارای ۲۱ داستان برگزیده از آثار شیخ عطار است که به بیان ساده و قابل فهم برای کودکان نوشته شده است.

جلد ۷ – قصه‌های گلستان و ملستان

این کتاب که جلد هفتم از مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب است، دارای داستان هایی از گلستان سعدی و مجموعه هایی که بعد از گلستان نوشته شده و بسیار شبیه گلستان سعدی می باشد، در بر می گیرد.

جلد ۸ – قصه‌های چهارده معصوم

جلد هشتم از مجموعه قصه های خوب برای بچه های خوب شامل قصه هایی از زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام می باشد که از کتب مختلفی جمع آوری شده است.

روزی بود و روزگاری بود. یک گرگ درنده بود که در صحرایی زندگی می کرد و هر حیوانی را که در آن بیابان می دید و زورش می رسید می گرفت و از هم می درید و می خورد.

یک روز هرچه این طرف و آن طرف توی کوه و صحرا جستجو کرد هیچ شکاری پیدا نکرد و از آن جا که خیلی گرسنه شده بود فکر کرد که خوب است برود توی آبادی و مرغی،خروسی،چیزی بگیرد.ولی از سگ ها می ترسید و جرات نمی کرد به آبادی نزدیک شود.همین طور که خسته و گرسنه فکر می کرد و آرام_آرام راه می رفت یک وقت دید کمی دورتر از آنجا خرگوشی در کنار بته ی خاری به خواب رفته است…


 مشخصات کتاب

  عنوان: قصه های خوب برای بچه های خوب
  نویسنده: مهدی آذر یزدی
  زبان: فارسی
  فرمت فایل: PDF

  به دلیل مالکیت حقوقی، این کتاب قابل دانلود نمیباشد.