بازدید: 147 بازدید
دعای شفای بیمار

انواع دعای شفای بیمار

مجرب ترین دعای شفای بیمار چیست؟ بهترین دعای شفای مریض چیست؟

سلامتی و صحت بدن شاید بزرگترین نعمت مادی بشد و ارزش این نعمت را متوجه نمیشویم جز در وقت بیماری. برای درمان بیماری علاوه بر روشهای پزشکی و درمانی روشهای معنوی هم وجود دارد که نباید از آنها غافل شد. ما با همراه باشید تا با دعاهای شفای مریض آشنا شویم. توجه کنید که در کنار خواندن دعا، روشهای درمانی پزشکی فراموش نشود.

دعای برای بیماری صعب العلاج

اگر کسی به مرض صعبی گرفتار شود، جامه ی پاکیزه بپوشد، پس در جامه ی خواب رود و سوره ی “انشراح” و “والضحی” هر یک را پانزده مرتبه بخواند و از خدا درخواست نماید ؛ البته علاج آن به او ظاهر شود.

شفای مریض با تربت مقدس امام حسین (ع)

مرحوم آیت اللّه دستغیب (رحمه اللّه علیه) نقل می‌کند که محمدبن مسلم می‌گوید: مریض بودم در مدینه امام باقر (علیه السلام) مقداری آشامیدنی برایم فرستادند که ظاهرا شربتی بوده است. دیدم بوی خوش داشت؛ غلام گفت: امام باقر (علیه السلام) فرمودند: وقتی شربت را خوردی به خدمت ما بیا. تعجب کردم که نمی‌توانم بروی پای خودم بایستم چه‌طور به محضر امام بروم؟! آن شربت را خوردم گویا از بندها رها شده بودم، بلند شدم رفتم منزل امام باقر (علیه السلام).

هنوز بر امام وارد نشده بودم که حضرت فرمودند: بدنت سالم شد گریه کنان داخل اتاق شدم و سلام کردم و دست امام را بوسیدم. امام فرمودند: چرا گریه می‌کنی؟ گفتم از دوری شما گریه می‌کنم حضرت فرمودند: آن شربت را چگونه یافتی؟ گفتم: گواهی می‌دهم که شما اهل بیت رحمتید. وقتی غلام شربت را آورد طاقت ایستادن نداشتم، اما وقتی شربت را خوردم کانّه از بند آزاد شده بودم. حضرت فرمودند: ای محمد! آن شربت را که خوردی از خاک قبر جدّم امام حسین(علیه السلام) بود و بهترین چیزی است که من به آن استشفاء می‌نمایم و هیچ چیزی را بر آن برابری مکن که ما به اطفال و زنان خود می‌خورانیم و از آن خیر بسیار می‌بینیم.

عبدالحسین دستغیب، گناهان کبیره، ج ۲، ص ۵۶۵

دعای شفای بیمار

دعای شفای مریض

دعاى نور

حضرت فاطمه علیهاالسلام دعاهاى زیادى مى‏خواند و به اصحاب و یاران مخصوص پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله برخى از آنها را تعلیم فرمود، که در کتابهاى ادعیه آمده است، ولى در میان آنها دعایى بسیار با برکت و آثار خیر، که آن را به حضرت سلمان سفارش فرمودند و افزودند که آن را بیشتر بخواند و فرمودند از جمله آثار آن این است که: تو را تب نمى‏گیرد و سعى کن بر خواندن آن مداومت نمایى…

حضرت سلمان مى‏گوید: سوگند به خدا که آن را به بیش از هزار نفر آموختم که در تب و بیمارى مى‏سوختند و به برکت دعاى آن حضرت همگى شفا یافتند.

متن دعای نور:

بِسْمِ اللّهِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ بِسْمِ اللّهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاْمُورِ بِسْمِ اللّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ فى کِتابٍ مَسْطُورٍ فى رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلى نَبِی مَحْبُورٍ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَعَلَى السَّرّاَّءِ وَالضَّرّاَّءِ مَشْکُورٌ وَصَلَّى اللّهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.


همچنین بخوانید:

دعای هفتم صحیفه سجادیه


دعای سریع الاجابه برای شفای مریض

از جمله دعاهای شفای بیمار ، دعای منسوب به امام جعفر صادق علیه السلام است. از زبان یکی از اصحاب امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده که ایشان به امام گفته اند، دردی دارم و امام فرموده اند:

بگو:

بسم الله

سپس بر قسمتی که درد دارد، دست بکش و بگو:

اعوذ بعزه الله، و اعوذ بقدره الله، و اعوذ برحمه الله، و اعوذ بجلال الله.

پناه می برم به عزت خدا! پناه می برم به قدرت خدا! پناه می برم به رحمت خدا! پناه می برم به جلال خدا!

و اعوذ بعظمه الله، واعوذ بجمع الله، و اعوذ برسول الله.

پناه می برم به عظمت خدا! پناه می برم به جمع خدا! پناه می برم به رسول خدا !

و اعوذ باسماء الله، من شر ما احذر و من شر ما اخاف علی نفسی

و پناه می برم به اسم های خدا از شر هر چه از آن حذر دارم و از شر هر چه که از آن بر خود بیمناکم!

و هفت بار این کار را بکن.

سوره حمد برای شفای مریض

«سوره حمد» نسخه‎ ای است برای درمان همه آلام جسمی و روحی. و چون انسان «العیاذ بالله» بیمار شد، امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره‌ «حمد» سوره‌ای است که ابتدایش «حمد» خدا و وسطش «اخلاص» و آخرش دعا است.

از سلمه بن محمد نقل است که گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: کسی که سوره حمد او را شفا نبخشد، چیزی او را شفا نمی‌بخشد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: سوره حمد بر هیچ دردی خوانده نشد، مگر اینکه دردش آرام می‌گیرد. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود: به تحقیق خدای متعال به من گفته ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم. پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که مرضی به او برسد سوره حمد را در گریبانش هفت مرتبه بخواند پس اگر مرض از بین رفت چه بهتر، و گرنه هفتادبار بخواند و من ضمانت می کنم که سلامتی یابد.

دعای شفای مریض

دعای شفای مریض با استفاده از آیات قرآن

قرائت این هفت آیه برای شفای بیمار توصیه شده است و آن آیات به شرح زیر است.

آیه ۵۷ سوره یونس: «یا أَیهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَهٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَ شِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ»

آیه ۱۴ سوره توبه: «قَاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیدِیکُمْ وَ یخْزِهِمْ وَ ینصُرْکُمْ عَلَیهِمْ وَ یشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِینَ»

آیه ۶۹ سوره نحل: «ثُمَّ کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیهً لِّقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ»

آیه ۸۰ سوره شعرا: «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یشْفِینِ»

آیه ۴۴ سوره فصلت: «وَ لَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِیا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آیاتُهُ أَأَعْجَمِی وَ عَرَبِی قُلْ هُوَ لِلَّذِینَ آمَنُوا هُدًى وَ شِفَاء وَ الَّذِینَ لَا یؤْمِنُونَ فِی آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَیهِمْ عَمًى أُوْلَئِکَ ینَادَوْنَ مِن مَّکَانٍ بَعِیدٍ»

آیه ۸۲ سوره اسراء: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَ رَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا»

دعای شفای بیمار از آیت الله بهجت رحمت الله

در سال ۱۳۶۵ هجری شمسی، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، آیت الله بهجت برای شفای دخترم این دعا را به بنده آموختند:

«اللَّهُمَّ اشْفِها بِشِفَائِکَ وَ دَاوِها بِدَوَائِکَ وَ عَافِها بِعَافیَتِک»

را سه بار تکرار می کنید و سپس می گویید:

«بالامام الکاظم (ع) فَإِنِّها أمتک وَ بِنتُ عَبْدِکَ»

دعای شفای مریض فوری

دعای ” مَنْ کَبَسَ الاْرْضَ”

در کتاب “مصباح”، شیخ کفعمی گفته‌اند که وقتی مریض شدی، پس از اقامه یکی از نماز‌های واجب، بر موضع سجده خود دست کشیده و سپس دستت را هفت مرتبه بر جایی که درد دارد بکش و دعای زیر را بخوان:

یا مَنْ کَبَسَ الاْرْضَ عَلَى الْمآءِ

اى که زمین را بر آب فشردی.

وَ سَدَّ الْهَوآءَ بِالسَّمآءِ

و هوا را به آسمان بستی

وَاخْتارَ لِنَفْسِهِ اَحْسَنَ الاَْسْمآءِ

و بهترین نام‌ها را براى خویش برگزیدی.

صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست.

وَافْعَلْ بى کَذا وَ کَذا وَ ارْزُقْنى وَ عافِنى مِنْ کَذا وَ کَذا

و با من چنین وچنان کن و روزی‌ام ده، و سالمم بدار از چنین وچنان.

نماز برای شفای مریضی

دو رڪعت نماز بخواند و بعد از آن ۳۳۳۳ مرتبه این ذڪر را بگوید:

فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین بحق یس و یا سید المرسلین

جهت شفا بسیار مجرب است

دو هزار دستور العمل مجرب صفحه

۳۵۷

دعای شفای مریض فوری